Hrebeňovka Oravských Beskýd - 2 deň

6:00 hod.
Obtiažnosť túry
Trasa

Bacówka PTTK na Krawcowym Wierchu - Krawców Wierch - Mútňanské sedlo - Trzy Kopce - Pilsko, štátna. hranica - Pilsko - Pilsko, štátna. hranica - Schronisko na Hali Miziowej

Popis túry

Pilsko je druhým najvyšším vrchom Oravských Beskýd s charakteristickou rozsiahlou vrcholovou plošinou. Pod vrcholom prechádza štátna hranica s Poľskom, pričom Pilsko sa nachádza na slovenskej strane. Poskytuje nádherný kruhový výhľad na Babiu horu, Malú Fatru, Kysucké Beskydy a Beskid Żywiecky.

Po hrebeni na Trzy Kopce

Ráno oddýchnutí sa rýchlo naraňajkujeme, zbalíme stan a vyrazíme od Bacówky popri kalvárii naspäť na modrú značku. Chodník spočiatku mierne stúpa, po strmšom výstupe prichádzame na 1 132 m vysokú Hrubú Bučinu, z ktorej je výhľad na Pilsko. Pokračujeme zostupom, po čase míňame tabuľku s nápisom  OBSZAR NATURA 2000 BESKID ZYWIECKI (prírodná rezervácia Zywiecke Beskydy) a prechádzame čistinkou. Pôda začína mať miestami bažinatý charakter, problematickejšie úseky sú zabezpečené drevenými doskami. Po prekonaní tohto úseku prichádzame k smerovníku Mútňanské sedlo. Po chvíli oddychu začíname prudko stúpať až kým nedorazíme na vrch Magurka, ktorý nie je nijak vyznačený. Po ďalších cca 500 dĺžkových metroch prichádzame na turistickú križovatku Trzy Kopce, ktorá prepája turistické chaty na poľane Hala Rysianka a poľane Hala Miziowa. Nemáme naponáhlo a tak sa skladáme pri hraničnom kameni a oddychujeme. Božské ticho je občas prerušované výkrikmi zberačov čučoriedok, ktoré prichádzajú zo smeru nášho ďalšieho postupu.

Na Pilsko vedie strmé stúpanie

Z Trzoch Kopcov pokračujeme červenou značkou východným smerom. Trasa vedie širokou lesnou cestou pomedzi masívne polia čučoriedok. Asi po kilometri pohodlnej precházdky terén začína mať prudší charakter. Po pol hodine stúpania prichádzame na Palenicu. Na tomto 1 339 m vysokom vrchole je umiestnený veľký drevený stôl s lavičkami - ideálne miesto na oddych s výhľadom na Pilsko. Pokračujeme zostupom na poľanu Hala Cudzichowa, kde v tieni smrekov oddychujeme. Je poriadne horúco a preto je pochod s batohmi značne vysiľujúci. Po krátkom oddychu pokračujeme príkrym svahom na vrch Munczolik. Potom chvíľu pokračujeme po rovinke až kým neprídeme k rázcestiu. Červená značka pokračuje na Schronisko na Hali Miziowej, modrá pomedzi čučoriedky prudko stúpa až do sedla, z ktorého je chata na poľane Hala Miziowa pekne viditeľná. Schováme batohy do kosodreviny a naľahko začíname strmo stúpať na severný vrchol Pilska známy ako Pięć Kopców. Po cca 15 minútach sa na modrú značku zľava pripája žltá (vedúca z chaty), stúpanie sa zmierňuje a vychodenou cestičkou v kosodrevine prichádzame na smerovník Pilsko, štátna hranica. Nachádza sa tu informačná tabuľa a výhľad je odmedzený na Babiu horu a poľskú časť Beskýd. Mierne sklamaní až po chvíli spozorujeme, že trasa pokračuje ďalej. Prekračujeme hranicu, ocitáme sa na Slovensku a po desiatich minútach chôdze po zelenej značke prichádzame na vrcholovú plošinu Pilska s dominantným krížom a oltárom.

Príkry zostup k chate na Poľane Miziowej

Suunto ukazujú 39°C, ukladáme sa teda do tieňa ku kosodrevine, oddychujeme a vychutnávame si výhľady. Na chatu sa zostupujeme tou istou cestou, z kosodreviny vyťahujeme našťastie neporušené batohy a po žltej značke klesáme k chate. Vidina chladeného piva, sprchy a postele nám zostup značne uľahčuje. Dvojposteľová izba so sprchou na jednu noc stála 100 zł, psa nám neúčtovali. Výdatne sme sa najedli v jedálni a vychutnali si pivo na lavičkách pred chatou. Chata je viacpodlažná, na prízemí sa okrem recepcie nachádza aj priestranná "verejná" kuchynka s rýchlovarnou konvicou na varenie čaju či kávy.

Záver

Táto etapa hrebeňovky Oravských Beskýd nie je extra náročná, skutočne zabrať dá až záverečný stupák na Pilsko. Rozhodne odporúčam využiť pohostinnosť chaty na Poľane Miziowej a za prijateľné ceny sa pohodlne vyspať a posilniť varenou stravou.